O godzinie 12:30 otrzymaliśmy zgłoszenie, że podczas wodowania jachtu w jednej z gdańskich stoczni uszkodzeniu uległa część rampy widokowej, na której stali ludzie, obserwujący wodowanie tego żaglowca. Jedna osoba przewracając się, uderzyła się w głowę. Została odwieziona do szpitala - powiedział dla stacji radiowej Tadeusz Konkol, rzecznik prasowy straży pożarnej w Gdańsku.

 

Nikt inny nie ucierpiał. Akcja strażaków trwała godzinę, a pozostałe 400 osób poproszono o opuszczenie rampy.

 

Arabski żeglarz

 

Żaglowiec otrzymał imię "El-Mellah", czyli po arabsku "Żeglarz". Będzie pływał na wszystkich dostępnych akwenach świata z wyłączeniem strefy polarnej w czasie zimy. Trzymasztowa fregata służyć będzie kadetom Wyższej Szkoły Morskiej Algierii. Wodowanie to nie ostatni etap budowy. Teraz przy stoczniowym nabrzeżu, zacznie się faza doposażania. Na wiosnę zaplanowano zabudowę wnętrz oraz instalację najważniejszych urządzeń: silnika, klimatyzatorów i agregatów. Dopiero potem zostaną posadowione maszty. Jednostka ma być gotowa pod koniec 2016 roku.

 

Jej długość całkowita to 110 m, szerokość 14,5 m, a powierzchnia ożaglowania to 3000 m kw. Prędkość pod żaglami wyniesie 17 węzłów (przy wietrze 6 stopni w skali Beauforta). Jednostka przygotowana będzie do przyjęcia 222 osób załogi, w tym 120 kadetów i kadetek. Żaglowiec będzie pływał na wszystkich dostępnych akwenach świata z wyłączeniem strefy polarnej w czasie zimy. Trzymasztowa fregata służyć będzie kadetom Wyższej Szkoły Morskiej Algierii w doskonaleniu rzemiosła morskiego i nawigacyjnego.

 

Dodatkowo, jak większość statków żaglowych, pełnić będzie funkcje reprezentacyjne, a także brać będzie udział w zawodach i regatach międzynarodowych.

 

Poza budową statku, kontrakt obejmuje również półroczne szkolenie członków załogi i kadetów, które przeprowadzone będzie we współpracy z Akademią Morską w Gdyni. Algierscy kadeci wypłyną też w kilkutygodniowy rejs na "Darze Młodzieży". Ostatni etap szkolenia przejdą na ukończonym trzymasztowcu, który mają zamiar już sami wprowadzić do portu macierzystego.

 

Autorem koncepcji i projektu technicznego jest inżynier Zygmunt Choreń,  jeden z najlepszych konstruktorów żaglowców na świecie. W swoim dorobku ma kilkadziesiąt jednostek napędzanych wiatrem. Wśród nich tak słynne, jak "Alexander von Humboldt", "Fryderyk Chopin" czy wreszcie "Dar Młodzieży".

 

Polsat News, RMF FM