- Po prostu zróbcie z tego wymóg - powiedział w rozmowie z "Washington Post" Rahm Emanuel. - Jest w naszym narodowym interesie, aby młodzież umiała programować. Niech to będzie wymóg ukończenia szkoły średniej - zaapelował polityk.


Demokrata, który w przeszłości pracował w sztabie prezydenta USA Baracka Obamy, a prezydentem Chicago jest od 2011 roku, od kilku lat mówi o potrzebie nauczania programowania coraz młodszych osób. Kiedy przejął władzę w Chicago, postawił sobie cel, aby w 2018 roku każdy absolwent szkoły średniej w tym mieście potrafił programować.


Świat uczy programowania nawet dzieci


Pomysł rządzącego Chicago Emanuela nie jest nowatorski. Założyciel serwisu społecznościowego Facebook Mark Zuckerberg jest przekonany, że najpóźniej za kilkanaście lat programowania będziemy się uczyć tak, jak pisania i czytania. Znacznie dalej od burmistrza ze Stanów Zjednoczonych poszli Estończycy, którzy już w 2012 roku uruchomili pilotażowy program nauczania programowania pierwszoklasistów. Przodują jednak Brytyjczycy, którzy w 2014 roku wprowadzili obowiązkową naukę kodowania już dla pięciolatków!


Najmłodsi najczęściej poznają Scratch. To wizualny język programowania zaprojektowany przez Mitchela Resnicka. Z języka każdy może korzystać z darmo.


Potrzebę nauczania kodowania dzieci dostrzega już właściwie cały świat zachodni. Z raportu "Computing Our Future" opracowanego przez European Schoolnet na zlecenie Komisji Europejskiej wynika, że w większości krajów Unii Europejskiej w najbliższych latach nauka języków programowania wśród najmłodszych będzie jednym z priorytetów.


Gonimy innych


Do nauki programowania coraz młodszych dzieci przygotowujemy się także w Polsce. Jednak według danych Głównego Urzędu Statystycznego z 2012 roku tylko 8,8 proc. Polaków deklaruje, że umie programować. Co gorsza, ten odsetek praktycznie nie rośnie - pięć lat wcześniej posiadanie takiej umiejętności zadeklarowała niemal taka sama liczba obywateli Polski.


W polskiej podstawie programowej przewidziane są lekcje dotyczące rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji z wykorzystaniem komputera. Jak jest w praktyce? O nauczaniu programowania w naszych szkołach najczęściej nikt nie słyszał.


Pierwsze próby nauki kodowania w Polsce są jednak już podejmowane. Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego oraz Centrum Cyfrowe Projekt: Polska organizują prgram "Mistrzowie Kodowania". W tym roku jest on organizowany po raz trzeci. Weźmie w nim udział blisko 3 tys. nauczycieli z 1200 szkół. Nauczyciele najpierw sami poznają język Scratch, a następnie uczą go swoich ucznió. Wsród nauczycieli, którzy zgłosili się dp programu są nie tylko informatycy, ale także matematycy, historycy, poloniści czy nauczyciele wychowania plastycznego.


Podobne założenia ma inny autorski program CEO - Koduj z Klasą. Jego uczestnicy to pedagodzy ze szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Mogą w nim brać udział także uczniowie.


Eksperci przekonują, że kodowanie to trzeci język świata. Obyśmy nie przespali tej cyfrowej rewolucji.


Polsat News, Washington Post, thehill.com, Centrum Edukacji Obywatelskiej, mistrzowiekodowania.pl