Już teraz polska Straż Graniczna dysponuje czternastoma wieżami obserwacyjnymi, które wyposażone są w system 24-godzinnej obserwacji. Niezamaskowane, wysokie na jedenaście i piętnaście pięter wieże zamontowane mają termowizyjne kamery i laserowe dalmierze. Obraz z kamer można obejrzeć w placówkach Straży oraz na urządzeniach mobilnych. – Dzięki temu możliwe jest wykrywanie, obserwacja i rejestracja wszelkich niepożądanych zdarzeń na granicy – wyjaśnił komendant Straży Granicznej gen. Marek Borkowski.


Dozór z powietrza


Ogromną rolę w systemie ochrony granic odgrywa lotnictwo. W czerwcu straż graniczna kupiła dwa samoloty ES-15, które mają być wykorzystywane do stałego patrolowania granicy. Dzięki relatywnie niskim kosztom eksploatacji tych maszyn i możliwości prowadzenia długotrwałych lotów staną się jednym z najważniejszych narzędzi patrolowania granicy z powietrza. – Układ napędowy tych samolotów pozwala im poruszać się na tyle cicho, by zapewnić skryte działanie w rejonach zagrożonych przestępczością graniczną – powiedział gen. Borkowski. Samoloty wyposażone są w system obserwacji dalekiego zasięgu oraz przekaz danych w czasie rzeczywistym. Pomóc w monitoringu z powietrza mają także nowe zestawy bezzałogowych statków powietrznych.


Systematyczny rozwój


W latach 2016-2022 planowana jest dalsza rozbudowa systemu wież obserwacyjnych. Morski Oddział Straży Granicznej także doczeka się swoich samolotów. Ich zakup zostanie sfinansowany przez Agencję Frontex. – Zastąpią wyeksploatowany samolot M-20 Mewa i będą wykonywały zadania w ramach misji Frontexu, w których uczestniczy Straż Graniczna, a w czasie poza misjami będą patrolowały polskie obszary morskie – zaznaczył komendant.


Od 2007 r. z Funduszu Granic Zewnętrznych UE na zakup nowego sprzętu dla straży granicznej wydano ok. 1,5 mld zł. W latach 2009-2015 służby wzbogaciły się także o 1,2 tys. samochodów i pojazdów, których wartość wyniosła ponad 122 mln zł. Sprzęt transportowy wymieniono w ponad 43 proc.


- Obserwacja zagrożeń występujących na ochranianym odcinku granicy zewnętrznej Unii Europejskiej i obecnej sytuacji geopolitycznej skłaniają do rozważenia możliwości wyposażenia jednostek Straży Granicznej w nowe rodzaje specjalistycznego sprzętu transportowego, takich jak np. terenowe pojazdy specjalne – powiedział gen. Borkowski.

 

PAP