Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo przetnie pięć parków narodowych i siedemnaście krajobrazowych. Po drodze rowerzyści zobaczą czterysta zabytków. Na potrzeby szlaku budowane są nowe ścieżki rowerowe, ale podróżujący będą korzystać też ze zwykłych dróg.

 

Na wybudowanie szlaku przeznaczonych zostało przeszło 270 milionów złotych. Zdecydowaną większość pieniędzy wyłożyła Unia Europejska. Gotowych jest już około 700 kilometrów trasy, a organizatorzy zapewniają, że zdążą otworzyć resztę dróg dla rowerów do końca tego roku.

 

Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo będzie najdłuższym, spójnie oznakowanym szlakiem rowerowym w Polsce. Przebiega głównie po asfaltowych drogach publicznych o niskim natężeniu ruchu pojazdów, przez obszar pięciu województw leżących we wschodniej części kraju: warmińsko-mazurskiego (420 km), podlaskiego (592 km), lubelskiego (351 km), podkarpackiego (428 km) i świętokrzyskiego (190 km). Niemal 580 km (29 proc. długości całej trasy) to odcinki prowadzące przez tereny leśne. 180 km (9 proc. długości trasy) przypada na doliny rzek.

 

Na około 300 kilometrach tej trasy rowerzyści pojada nowymi i przebudowanymi drogami rowerowymi oraz ciągami pieszo-rowerowymi. Blisko 150 kilometrów to wyremontowane drogi gruntowe. Na trasie powstanie lub wyremontowanych zostanie ponad 30 mostów i kładek, przebudowanych będzie ponad 20 kluczowych skrzyżowań. Na trasie wybudowanych zostanie także 230 MOR-ów, czyli Miejsc Obsługi Rowerzystów, wyposażonych w stojaki, wiaty i ławki oraz kosze na śmieci i tablice informacyjne.