Ruszyła kampania "Twarze depresji”

Polska
Ruszyła kampania "Twarze depresji”
Stowarzyszenie Aktywnie Przeciwko Depresji
Kampania "Twarze depresji"

Od 0,5 do 1,5 mln Polaków cierpi na depresję. Dane są szacunkowe, bo nie wszyscy zdają sobie sprawę, że dotknęła ich ta choroba. Według Światowej Organizacji Zdrowia na całym globie z depresją zmaga się 350 mln osób, czyli około 5 proc. mieszkańców Ziemi.

Dziś, podczas Europejskiego Dnia Walki z Depresją, ruszyła kampania społeczna "Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję", która ma zmienić podejście społeczeństwa do tej choroby. Jej celem jest walka ze stereotypami i piętnowaniem osób chorujących na depresję. Pomóc ma pokazywanie przykładów osób sławnych i znanych, którzy walczyli z tą chorobą.


Zdaniem organizatorów, problemem w Polsce wciąż jest przyznanie się do depresji. Osoby chore otrzymują łatkę z napisem “psychicznie chory”, są źle traktowani przez swoje otoczenie i np. tracą pracę. Większość chorujących to kobiety, ale eksperci podkreślają, że depresja dotyka również mężczyzn. Oni zazwyczaj mają większy problem z tym, jak sobie poradzić.

 

 

Koszty ponoszone z powodu depresji przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, wyniosły w 2013 r. 762 mln zł. Z kolei na leczenie pacjentów z depresją w 2013 r. Narodowy Fundusz Zdrowia wydał 163,5 mln zł. Równocześnie z raportu "Depresja - analiza kosztów ekonomicznych i społecznych", opracowanego przez Uczelnię Łazarskiego wynika, że co drugi Polak nie podejmuje leczenia tej choroby.


Organizatorami kampanii są: Stowarzyszenie Aktywnie Przeciwko Depresji i Fundacja ITAKA. Wspierają ją m.in. pisarz Tomasz Jastrun, aktor Piotr Zelt, aktorka Ewa Błaszczyk i dziennikarz Polsatu Jarosław Gugała.

 

Piotr Wardziak

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze